Wczytuje Wydarzenia
04
Październik
08:00 — 17:00
Gorlickie Centrum Kultury
ul. Michalusa 4, , Gorlice, Małopolska 38-320 Polska

Szczegóły

Rozpoczęcie:
4 października / 08:00
Zakończenie:
15 października / 17:00
Kategoria:
Organizator
Gorlickie Centrum Kultury
Telefon:
+48 18 353 56 95
Email:
+ Google Map
  • Wydarzenie minęło.

NIEPODLEGŁOŚCIOWY MURAL W RAMACH PROJEKTU „GORLICE 19-19. WIWAT NIEPODLEGŁA”

 

Przy ul. hm. Marii Rydarowskiej powstaje mural w ramach projektu „Gorlice 19-19. Wiwat Niepodległa!”, który będzie ukazywać historię naszego miasta, ze szczególnym uwzględnieniem gorlickiej drogi do niepodległości. Przedstawione zostaną najważniejsze wydarzenia, które na zawsze zmieniły losy Gorlic.

W wyniku przeprowadzonej ankiety Gorliczanie zdecydowali, że szczególnie trzy osoby: Dersław I Karwacjan, Ignacy Łukasiewicz oraz ks. Bronisław Świeykowski w pełni zasługują na pojawienie się na gorlickim graffiti.

Wyniki przeprowadzonej ankiety

 

Uzyskano 733 odpowiedzi.

Ignacy Łukasiewicz – farmaceuta, wynalazca, twórca światowego przemysłu naftowego 505 (68,9%)

Dersław I Karwacjan – założyciel Gorlic 370 (50,5%)

  1. Bronisław Świeykowski – Honorowy Obywatel Gorlic, bohaterski burmistrz Gorlic w czasie I wojny światowej 314 (42,8%)

Wojciech Biechoński – burmistrz Gorlic, założyciel m.in. Parku Miejskiego, bazaru miejskiego 117 (16%)

Władysław Długosz – senator, Honorowy Obywatel Gorlic, pionier rozwoju przemysłu naftowego 115 (15,7%)

Władysław Jagiełło – król Polski, przeniósł Gorlice z prawa polskiego na prawo niemieckie 107 (14,6%)

 

Poetykę zawartą w kompozycji muralu wyjaśniają jego Autorzy i jednocześnie Artyści go wykonujący: Ryszard Paprocki i Wiktor Paprocki.

Centralnym motywem spajającym całość kompozycji są trzy boginie losu nawiązujące do mitologii  greckiej. To Mojry, z których każda odpowiada za inne sprawy. Centralna Mojra rozdaje karty historii Gorlic. 

Karty historii ulatują z jej rąk jakby porywał je wiatr. I po kolei mamy na kartach pierwotną nazwę miasta „Gorlica”, pierwszy teskt/manuskrypt o Gorlicach, akt lokacji miasta z kopią manuskryptu opatrzonego pieczęcią Władysława Jagiełły. Na następnych kartach jest pokazany stary rysunek św. Mikołaja – patrona miasta. Jest też mapa z czasów potopu szwedzkiego. Dalej obok Łukasiewicza jest karta o jego fabryce naftowej. Dalej na prawo jest karta ze starym rysunkiem herbu Gorlic.

Druga Mojra, ta po prawej stronie opiekuje się bogactwami ziemi gorlickiej czyli ropą naftową. Stąd pokazane są tam apteczne butle z ropą, które Mojra ujmuje w swoje dłonie. Trzecia Mojra, po lewej stronie zapala lampę naftową. Jest symbolem wykorzystywania dóbr ziemi.

Aby najpełniej ująć poszczególne ważne dla Gorlic daty wprowadziłem do projektu oś czasu, która jest pokazana w polskich barwach narodowych, To biało-czerwona długa linia u dołu kompozycji. Kolor biało-czerwony zamiera w czasach rozbiorów. W 1918 linia czasu odzyskuje pełną moc barw narodowych. Potem w czasie drugiej wojny staje się linią czarną. Zamiera i blaknie kolor także za czasów PRL. Natomiast w 1989 wybucha ponownie pełną siłą barw narodowych.

Na linii czasu są białe i czarne punkty. Białe w chwilach sukcesów Polski, a czarne w chwili pożogi wojennej. Bitwa Gorlicka z 1915 oznaczyłem plamą biało-czerwoną, jako symbol narodowego zrywu, ale nie jest punktem ani naszą flagą. Wtedy jeszcze Polska nie odzyskała niepodległości, stąd jest to tylko symbol.  Oś czasu ma konkretne daty precyzujące opisy wydarzeń. Powyżej dat założenia miasta jest pokazany Dersław I Karwacjan. Akt lokacji jest opatrzony pieczęcią Jagiełły.

Przy potopie szwedzkim jest pokazana kapliczka wotywna związana z tymi wydarzeniami. Obok data 1772 – pierwszy rozbiór Polski.

Dalej na prawo przy postaci Ignacego Łukasiewicza stoi zapalona skonstruowana przez niego lampa naftowa. Także dwie butle „apteczne” z ropą naftową. Za kartką dotyczącą jego fabryki są wkomponowane dwa zabytkowe szyby naftowe z tego okresu, a istniejące w czasach obecnych.

 

Dalej na prawo daty 1939, 1942 – czas getta gorlickiego z którego Żydzi wywożeni byli do obozu koncentracyjnego w Bełżcu. Symbolem holokaustu i getta jest opaska z naszytą gwiazdą Dawida i napisem „GHETTO”, którą nosili Żydzi w gettach.  Data 1945 to oznaczenie końca II wojny światowej i początek PRL.

W tle osi czasu lat powojennych pokazałem symbolicznie i abstrakcyjnie odbudowę i industrializację Gorlic. To takie krzyżujące się szerokie linie. Coś jakby geometryczna szachownica. Geometria jest dla mnie symbolem porządku, a wtedy właśnie wszystko się w Gorlicach odbudowywało i budowało na nowo. Stąd takie tło.

Po 1989 roku mamy już wolną Polska współczesną. Stąd tło świetliste w kolorach błękitnych – kolor radości i światła Rzeczpospolitej Polskiej

2019 rok to obecny rok. Blisko końca z prawej strony jest na zwoju papieru (wstęgi Mobiusa) napis „Jutro” oraz symbol nieskończoności – aby wolna Polska trwała na wieki, do końca świata.

 

Boczna ściana na skarpie zawija się o 90 stopni i na niej jest kontynuacja poświaty, smugi świetlnej z centralnej części muralu, z długiej ściany. Na samym rogu jest kapliczka z pierwszą latarnią naftową. Jest jakby latarnią morską, która wysyła sygnał świetlny i pomaga w nawigacji do Gorlic. Z lampy wydobywa się rozbłysk czy gwiazda, symbol nadziei i oświecenia.

Opis technologiczny.

Mural wykonany będzie w technice fresku suchego na bazie technologii farb. Kompozycja wykonywana będzie klasycznie – pędzlami.

Powłoki malarskie są nierozpuszczalne i odporne na promieniowanie UV oraz czynniki atmosferyczne.

 

 

Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”