13 czerwca 2022 w Pijalni Wód Mineralnych w Wysowej-Zdroju uroczyście wręczono certyfikaty uprawniające do posługiwania się znakiem marki lokalnej KARPATING – to efekt II naboru na użytkowników Znaku.
Certyfikat przedłużający możliwość użytkowania znaku dla Gorlickiego Jarmarku Bożonarodzeniowego z rąk członków Kapituły odebrał Piotr Wielgus z Wydziału Oświaty, Kultury i Promocji, który reprezentował burmistrza Rafała Kuklę.
Znakiem KARPATING wyróżniono także Festiwal „4 Strony Karpat”, organizowany przez Gorlickie Centrum Kultury i Miasto Gorlice – certyfikat odebrał Dyrektor GCK Janusz Zięba.
Znakiem marki lokalnej Karpating oznaczane są tylko produkty, usługi i inicjatywy charakteryzujące się wysoką jakością, gwarancją pochodzenia i przyjaznością dla środowiska.
Certyfikaty przyznaje Kapituła Znaku Promocyjnego KARPATING, w skład której wchodzą:
- Olga Gałek – przewodnicząca Kapituły, Wiceprezes Fundacji Miejsc i Ludzi Aktywnych
- Jacek Kowalski – specjalista od marki miejsca, wykładowca, właściciel Beskid Masala IndoChaty
- Bartłomiej Sołtys – Nadleśniczy Nadleśnictwa Łosie
- Ewa Wachowicz – producentka, dziennikarka i prezenterka telewizyjna
- Andrzej Zarych – Dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ
Dotychczasowi użytkownicy Znaku (otrzymali certyfikat przedłużający możliwość posługiwania się znakiem):
- Gorlicki Jarmark Bożonarodzeniowy; Miasto Gorlice; kategoria: Wydarzenie kulturalne
- Warsztaty kulinarne z tradycyjnej kuchni łemkowskiej; Stowarzyszenie „Skrawek Nieba”; kategoria: Oferta edukacyjna
- Wieszak drewniany odzieżowy personalizowany; ARTUR KOSIŃSKI Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ”AREX”; kategoria Produkt użytkowy
- PIERNIK KASZTELAN BIECKI waga 420g, pakowany w atestowane pudełko kartowane, zabezpieczone folią; Polskie Piekarnie Sp. z o.o. sp. komandytowa; kategoria: Produkt spożywczy
- Kromer Festival Biecz; Bieckie Centrum Kultury; kategoria: Wydarzenie kulturalne
- „4 Strony Karpat” Festiwal Folkowy; Gorlickie Centrum Kultury; kategoria: Wydarzenie kulturalne
- Bransoletka Girlandka; Grzegorz Szpila – „KORONKARNIA”; kategoria: Rękodzieło
- Warsztaty Koronki Klockowej; Grzegorz Szpila – „KORONKARNIA”; kategoria: Oferta edukacyjna
- Święto Rydza w Wysowej Zdroju; MINERALE-MIERNIK s.j.; kategoria: Wydarzenie kulturalno – edukacyjne
- Rydzowe specjały ze Starego Domu Zdrojowego; MINERALE-MIERNIK SPÓŁKA JAWNA; kategoria: Produkt spożywczy
- Galicyjskie menu w Starym Domu Zdrojowym; MINERALE-MIERNIK SPÓŁKA JAWNA; kategoria: Oferta gastronomiczna
Nowi użytkownicy Znaku:
- Skrawek Natury – organizacja tematycznych imprez plenerowych w Skrawku Nieba; kategoria: Oferta turystyczno-rekreacyjna
- Tradycyjne chleby na zakwasie: Powszechny, Pan Żytko, Ziarnucha, Leśnik, Francuz, Pani Chałka; MINERALE-MIERNIK s.j; kategoria: Produkt spożywczy
- Dżem mirabelkowy, Powidło śliwkowe; Monika Staszyńska; kategoria: Produkt spożywczy
- Wspólne zwiedzanie świata nietoperzy w Izbach; Usługomat Zuzanna Długosz, działająca pod marką: Baba z gór; kategoria: Oferta turystyczno-rekreacyjna, Oferta edukacyjna
- Odkryj KARPATING; Iwona Szary STUDIO ACTIVE Sport i turystyka, kategoria: Oferta turystyczno-rekreacyjna
- Produkt: WYLEPIANKI Z KOBYLANKI – ręcznie wylepiane pierogi z tradycyjnym nadzieniem ruskim i z kapusty słodkiej; Koło Gospodyń Wiejskich w Kobylance; kategoria: Produkt spożywczy
- Produkt: Wody lecznicze ze źródeł w Wysowej-Zdroju (w szklanym opakowaniu): lecznicza woda mineralna „Henryk”, lecznicza woda mineralna „Józef”, lecznicza woda mineralna „Franciszek”; ”Uzdrowisko Wysowa” Spółka Akcyjna; kategoria: produkt spożywczy
- Naturalna woda mineralna – Wysowianka (w szklanym opakowaniu): naturalna woda mineralna wysokozmineralizowana „Wysowianka” z jodem, naturalna woda mineralna niskozmineralizowana „Wysowianka Zdrój”; ”Uzdrowisko Wysowa” Spółka Akcyjna; kategoria: produkt spożywczy
Projekt budowania marki lokalnej koordynuje Lokalna Grupa Działania „Beskid Gorlicki” na czele z Prezesem Zarządu Stanisławem Kaszykiem oraz Dyrektorem Biura Magdaleną Czech.
Marka lokalna KARPATING jest narzędziem promocji produktów i usług związanych z regionem, oferowanych przez twórców i usługodawców z obszaru powiatu gorlickiego, a także narzędziem promocji lub wsparcia inicjatyw mających znaczenie dla zrównoważonego rozwoju powiatu. Marka lokalna KARPATING powstała z potrzeby mieszkańców, podmiotów gospodarczych, organizacji społecznych i instytucji działających na rzecz zrównoważonego rozwoju powiatu gorlickiego w oparciu o lokalne zasoby obszaru oraz bogate dziedzictwo kulturowo-historyczne.
Celem znakowania produktów, usług i inicjatyw Znakiem Promocyjnym KARPATING jest:
- wsparcie przedsiębiorczości na Obszarze Powiatu opartej na zasobach lokalnego środowiska: dziedzictwie kulturowym, historycznym i przyrodniczym, ze szczególnym uwzględnieniem pasji i aktywności mieszkańców oraz produktów lokalnych,
- podnoszenie i upowszechnienie wiedzy dotyczącej dziedzictwa miejsca oraz wyróżniających się produktów i usług wśród mieszkańców i odwiedzających Obszar Powiatu,
- wyróżnienie produktów i usług o najwyższej jakości, wartościowych dla budowania marki lokalnej KARPATING,
- wsparcie spójnej i zintegrowanej oferty turystycznej Obszaru Powiatu,
- tworzenie sieci współpracy i wspólna promocja wyjątkowych produktów i usług oznakowanych Znakiem Promocyjnym KARPATING,
- wymiana wiedzy i doświadczeń w procesie wdrażania i promocji Znaku Promocyjnego KARPATING z partnerami lokalnymi oraz zewnętrznymi na poziomie krajowym i międzynarodowym,
- dążenie do podnoszenia jakości produktów i usług oznaczonych Znakiem Promocyjnym KARPATING,
- mobilizowanie lokalnej społeczności na rzecz zrównoważonego rozwoju Obszaru Powiatu,
- propagowanie dziedzictwa kulturowego i walorów Obszaru Powiatu.