Gorlickie Centrum Kultury serdecznie zaprasza na spektakl „JA JESTEM PAMIĘCIĄ”, który odbędzie się 28.08 o godzinie 19.00Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Duża Scena.

Twórcy: Wojciech Faruga / Odyseja Łemkowska / Gorlickie Centrum Kultury
Reżyseria, scenariusz i scenografia: Wojciech Faruga
Muzyka: Kacper Nowak / Steve Nash
Choreografia: Wojciech Faruga i zespół
Kostiumy: Wojciech Faruga
Światło: Wojciech Faruga, Wojciech Nowak
Obsada: Emilia Cetnarowska, Katarzyna Cetnarowska, Aurelia Gierut, Nina Minor, Marlena Moździńska, Katarzyna Pawłowska, Agnieszka Witusik, Jakub Kruczek, Krystian Łysoń, Oscar Mafa

Produkcja: Gorlickie Centrum Kultury

Wstęp: bezpłatny, obowiązkowa rezerwacja miejsc.
Czas trwania: 75 minut

Wiek widzów: 15 +

OPIS SPEKTAKLU:

„Odyseja Łemkowska” to innowacyjny projekt edukacyjno-teatralny z pogranicza działań artystycznych i społecznych, poświęcony kulturze i historii Łemków będących jedną z czterech mniejszości etnicznych w Polsce. Spektakl „JA JESTEM PAMIĘCIĄ” nawiązuje do motywów zgromadzonych w zrealizowanym w 2019 roku projekcie w ramach, którego badano pamięć dotyczącą Łemków. Przedstawienie łączy w unikalnej formule uczestnictwo profesjonalnych artystów i społeczność lokalną. Prezentacji spektaklu towarzyszą specjalne warsztaty i wystawa dokumentująca historię Łemków. Spektakl ma formułę otwartą: poprzedzająca go praca warsztatowa ma wpływ na jego scenariusz i przedstawienie zawierać będzie elementy odnoszące się do tożsamości społeczności lokalnej Łodzi.
Jedna z łemkowskich legend opowiada historię „śpiącego” wojska. Podobno cała armia w pełnym rynsztunku, wraz z giermkami i konnicą, śpi w podziemiach pod zamkiem na Górze Świętej Jadwigi. Łemkowie, będąc jedną z czterech uznanych mniejszości narodowych w Polsce, pozostają w ogólnej świadomości ciągle tak samo tajemniczy, jak to uśpione wojsko z legendy.
Wiele w tym winy akcji przesiedleńczych, które miały doprowadzić do zatracenia ich tożsamości kulturowej, związanej z zamieszkiwanymi przez nich terenami. Spektakl „JA JESTEM PAMIĘCIĄ” jest wyprawą w głąb ich historii, wyprawą do wnętrza magicznego świata łemkowskich legend i obyczajów, powrotem do czasu, kiedy każda góra i każdy kamień opowiadały swoją historię, a za prawie każdą z tych historii krył się upiór czy duch.
Spektakl powstał na styku działań artystycznych i społecznych, angażujący profesjonalnych twórców teatralnych i społeczność lokalną. W projekcie biorą udział profesjonalni artyści oraz mieszkańcy Gorlic, lub innych miejscowości, w których odbywają się pokazy spektaklu. Wszyscy razem badają pamięć dotyczącą Łemków. W trakcie wspólnej pracy tworzą spektakl łączący elementy teatru dramatycznego, teatru tańca i widowiska multimedialnego.
Spektakl „Ja jestem pamięcią. Kilka szkiców scenicznych o Łemkach”, w reżyserii Wojciecha Farugi, poprzedzony zostanie 5-dniowymi warsztatami z grupą młodzieży, która weźmie czynny udział w jego pokazie. Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu Przestrzenie Sztuki.

INFORMACJE O TWÓRCACH:

Wojciech Faruga – reżyser teatralny, scenarzysta, scenograf. Studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Asystował Annie Augustynowicz przy pracy nad spektaklem „Miarka za miarkę” w Teatrze Powszechnym w Warszawie.
W ramach projektu „Odkryte/Zakryte” w Teatrze Dramatycznym w Warszawie zrealizował akcję performatywną „Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji” na podstawie dramatu Tadeusza Micińskiego. Zajmuje się dramą stosowaną i teatrem forum. Napisał scenariusze i wyreżyserował siedem spektakli teatru forum. Uczestniczył w wielu międzynarodowych i krajowych konferencjach dotyczących dramy i teatru w edukacji.
Prowadzi kursy i warsztaty poświęcone teatrowi forum. W latach 2010-2016 był współscenarzystą wydarzeń w ramach akcji „Wyłącz system”, organizowanej przez Dom Spotkań z Historią (zrealizował m.in. autorskie projekty „Radiostacja” i „Tele-le-wizor”). Jest współautorem jednego z odcinków serialu teatralnego „XIX – XXI Powrót do przyszłości”, zrealizowanego na otwarcie Centrum Nauki Kopernik. Współtworzył zwycięską koncepcję Muzeum Katyńskiego, przygotowywał idee ekspozycyjne muzeów w całej Polsce, m.in. dla Centrum Dialogu „Przełomy” w Szczecinie i Muzeum Żydów Mazowieckich w Płocku.
W ramach kolektywu teatralnego 2°43’N19°42’E PROJECT, napisał scenariusze i wyreżyserował wielokrotnie pokazywane na międzynarodowych festiwalach spektakle: „Carson City” (2010, scenariusz, reżyseria i scenografia) oraz „San Fernando Valley” (2012, reżyseria, scenografia). Inscenizuje literaturę polską i europejską klasykę, porusza kwestie wiary i religijności, a także ludzkiego cierpienia. W 2012 roku na 11. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy zdobył nagrodę za wyreżyserowany przez siebie spektakl „Wszyscy święci” Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
W 2013 roku na 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej został uhonorowany wyróżnieniem dla realizatorów przedstawienia „Betlejem polskie” z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu (inspirowanym „Betlejem polskim” Lucjana Rydla, reż i oprac. muz. Wojciech Faruga). Wyreżyserował spektakle: „W środku słońca gromadzi się popiół” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (tekst Artur Pałyga), „Trędowata. Melodramat” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, „Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś” w Teatrze Polskim w Bielsku Białej, „Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, „Lalka. Najlepsze przed nam” w Teatrze Powszechnym w Warszawie, „Antoniusz i Kleopatra” w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi.
W 2016 roku wyreżyserował w Kote Marjanishvili State Drama Theatre w Tbilisi spektakl „Prawy, lewy na obcasie” na podstawie tekstu Pilgrima / Majewskiego, który otworzył Tbilisi International Festival of Theatre. Wyreżyserowany przez niego spektakl teatru telewizji „Walentyna” został uhonorowany nagrodą „Platinium Remi Award” podczas 48. Międzynarodowego Festiwalu WORLDFEST w Houston w Teksasie. Wspólnie z Julią Kijowską wyreżyserował „Spowiedź motyla”, spektakl-koncert, inspirowany pamiętnikiem 14-letniego Janusza Korczaka i kolażami Henry’ego Dargera (Teatr Ateneum im. Jaracza w Warszawie, 2017, także scenografia).
W 2019 roku zrealizował „Rosemary” Magdy Fertacz, sztukę podejmującą temat seksualnej przemocy wobec kobiet (Teatr Śląski im. Wyspiańskiego, w Katowicach, 2019, także scenografia). Realizował również spektakle Teatru Telewizji. Od lutego 2012 roku jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK, a od sierpnia 2014 roku prezesem Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ.
Nina Minor – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Zadebiutowała w Teatrze Telewizji – „Rewizor” u boku m.in. Agaty Kuleszy. Zagrała także w filmie „Odnajdę cię” B.Dzianowicz oraz etiudach filmowych WRiTV (m.in.: “Zaraz zaśniesz”, “Sweet sixty”).
Od 2018 roku jest aktorką Och teatru Fundacji Krystyny Jandy, w spektaklu „Bal Manekinów” w reż. J. Stuhra. Po studiach związana m.in. z Teatrem Rozrywki w Chorzowie („Dowód osobisty” reż. M. Streker), Teatrem Muzycznym w Toruniu oraz kompanią LineAct („ Zakorzenieni”,„27 krótkich spojrzeń”,”Szczególnie ciekawe przypadki”).
W latach 2013-2016 wykładała na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie współtworzyła dyplomy wokalno-aktorskie „Nunsense” i “Heathrow 14.05”. Jest dwukrotną stypendystką Marszałka Województwa Śląskiego, Prezydenta Miasta Częstochowy oraz Rektor ówczesnej PWST w Krakowie. Otrzymała także nagrodę Zarządu Fundacji Sceny im. St. Wyspiańskiego. Spektakle z jej udziałem prezentowane były m.in. podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Armenii i Gdańsku (“Shakespeare it”) na Tanzfestival Bielefeld w Niemczech („Swan lake” w reż. i chor. I.Cohena, Izrael) oraz Festiwalu Teatralnym Your Chance w Moskwie („Czyż nie dobija się koni” w reż. J.Stuhra i W.Raźniaka).

Katarzyna Pawłowska – absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych na Wydziale Teatru Tańca, aktorka, choreograf, manager. Założycielka Teatru w Ruchu. Koordynator i autorka projektu edukacji artystycznej „Myśląc… taniec” realizowanego w ramach programu MYŚL W RUCHU Instytutu Muzyki i Tańca w 2016 roku. Koordynator działalności Teatru w Ruchu – organizacja i logistyka spektakli i prób, odpowiedzialna za umowy i księgowość. Aktorka w spektaklach: „Nieważkość” reż. W. Faruga, Teatr Nowy w Krakowie, „Wyzwolenie” reż. R. Rychcik, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, „Zapach czasu” reż. J. Zoń, Teatr KTO, „We_selle” reż. W. Mochniej, WM Physical Theatre, “Zabiłem brata mego…” reż. A. Kopański, TEATR HOTHAUS, „Calliya” reż. M. Szabłowska, Teatr Komedia, “Ubu król, czyli Polacy” w reż. J. Stuhra, “Working Title Ego” w reż. Jensa van Daele. Członek grupy LINEACT – współtwórczyni spektakli „27 krótkich spojrzeń”, „Oplątane”, „Szczególnie Ciekawe Przypadki”, „Lepiej*”, „Przebrzmienia”. Tancerka w spektaklu „Room 40” Macieja Kuźmińskiego (nagroda publiczności podczas Polskiej Platformy Tańca 2015) oraz w spektaklach Krakowskiego Teatru Tańca: „Estra i Andro”, „Glamour”, „Singulare Tantum” (rezydencja artystyczna Klub Żak). Współtwórczyni spektaklu „1725 m npm.” Grupy Beskitu (Scena Dla Tańca 2016). Choreograf spektakli Any Nowickiej – Teatr Barakah, spektaklu dyplomowego Akademii Muzycznej w Katowicach “Dyrektor Teatru”, filmów dyplomowych studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej.

Jakub Kruczek – aktor, tancerz. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Zagrał m.in. w spektaklach „Out Cry” – spektaklu dyplomowym w chor. Edana Gorlickiego, „Carson City” w reż. Wojciecha Farugi, „Romeo i Julia” w reż. Krzysztofa Rekowskiego, „Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę” w chor. Jacka Łumińskiego, „Ubu Król, czyli Polacy” w reż. Jerzego Stuhra, „Promised Land” w reż. Katarzyny Raduszewskiej. Można go było zobaczyć na scenach Teatru Bagatela, Teatru Miejskiego w Gliwicach, Teatru Nowego w Zabrzu, Teatru Figur w Krakowie.
Prowadzi zajęcia oraz warsztaty z zakresu aktorstwa, tańca współczesnego i ruchu scenicznego. Współpracuje z Gorlickim Centrum Kultury prowadząc zajęcia teatralne. Wraz z młodzieżą z GCK stworzył spektakl ”PASS”, którego był reżyserem. Pedagog i współtwórca projektu „Myśląc… Taniec” w ramach programu „Myśl w Ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca oraz choreografii do spektaklu „Tańcz czego rozum nie złamie…”, który był zwieńczeniem projektu. Współtworzy grupę i spektakle w ramach kolektywu LineAct – teatr tańca wertykalnego.
W 2014 jeden z twórców polsko-izraelskiego spektaklu „Squezeed”, którego premiera odbyła się w Tel Avivie. Współtwórca projektu „BesKitu” oraz choreografii do spektaklu „1725 m n.p.m.”.
W 2012 roku zdobył Brązowy Medal na Mistrzostwach Świata w Szermierce Artystycznej 2012 w Portugalii, jako jeden z reprezentantów Polski. W 2013 roku otrzymał wyróżnienie razem z obsadą spektaklu „Kre-ON Kre-ONA Kre-ONO” na 4 Obserwatorium Artystycznym Entreé. W roku 2016 jeden z pedagogów w Polsko-Litewskiej Akademii Teatru i Tańca.
Krystian Łysoń – absolwent AST WTT, aktor, tancerz, pasjonat psychofizyki ciała i przestrzeni.
Aktor w spektaklach: „Nieważkość” reż. W.Faruga, Teatr Nowy w Krakowie, „Wyzwolenie” reż. R. Rychcik, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, „Na Czworakach” reż. J. Stuhr, Teatr Polonia w Warszawie, „Leni Riefenstahl” reż. E. Marciniak, Teatr Śląski w Katowicach, „We are not superheroes” reż. Kamil Wawrzuta, Teatr Ochoty w Warszawie. Współzałożyciel grupy LINEACT – współtwórca spektakli „Zakorzenienie”, „Historia po wszystkich”, „Oplątane”, „Pressure up”, „27 krótkich spojrzeń”, „Szczególnie Ciekawe Przypadki”. Tancerz w spektaklu „Honouring Intuition” chor. Colleen Thomas Young, Lubelski Teatr Tańca/USA, performer w teledyskach, m.in.: Mioush, Flirtini. Aktor w filmie „Krew Boga” reż Bartosz Konopka. Wielokrotny stypendysta Międzynarodowego programu artystycznego Watermill Center w Nowym Jorku, pod opieką artystyczną Roberta Wilsona.
Oscar Mafa – pochodzi z Mysłowic, względnie też Pretorii.
Aktor, tancerz, student roku dyplomowego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie im. St. Wyspiańskiego, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Wystąpił w spektaklach: „Gdzie jest Paweł?” w reżyserii Jana Peszka, „Stany Skupienia” w choreografii Jacka Przybyłowicza, „1725 m n.p.m.” w choreografii Joanny Chułek, w ramach programu Scena dla tańca, „Konformista” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, „Carmen” w reżyserii Andrzeja Chyry, „Skazany na bluesa” w reżyserii Arkadiusza Jakubika, „Lorem Ipsum” w reżyserii Pawła Urbanowicza, „Rajza po Kaufhauzie” w koncepcji Doroty Furmaniuk oraz „Polonez alla Polacca na niemiecką nutę” w reżyserii Sebastiana Majewskiego. Finalista 7. edycji konkursu choreograficznego 3,2,1…taniec! oraz międzynarodowego festiwalu OPUS 1 z etiudą taneczną „5,6,7,i” w choreografii współtworzonej z Victorią Herczek. Członek nieformalnego kolektywu teatralnego Vagabond Physical Collective.

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu Przestrzenie Sztuki. Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Pełny program Festiwalu dostępny na www.retroperspektywy.com
Projekt dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
Projekt i wykonanieAgencja Reklamowa TDesign Center - Reklama - Poligrafia - Skład DTP - Strony internetowe
Skip to content