Gorlickie Centrum Kultury serdecznie zaprasza na Międzynarodowe Prezentacje Multimedialne Ambient Festival 2020, które odbędą się w sali teatralnej GCK w dniach 21-22 sierpnia br.

Ambient jest doroczną imprezą prezentującą ambitną muzykę elektroniczną. Ideą imprezy jest przedstawienie szerszej publiczności tego, co dzieje się we współczesnej ambientalnej muzyce elektronicznej. Koncertom często towarzyszą wizualizacje przygotowane przez artystów.

Organizatorem festiwalu jest Gorlickie Centrum Kultury oraz Wydział Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Gorlicach. Dyrektorem Artystycznym wydarzenia jest Tadeusz Łuczejko.

Imprezę poprowadzi Remigiusz Kadelski – radiospacja.pl

Tradycyjnie uruchomiona zostanie giełda płyt /CD i Vinyle/, pokaz audiofilskiego sprzętu grającego.

Podczas tegorocznej edycji festiwalu wystąpią:


21 sierpnia 2020 – start godzina 19:00

JOANNA DUDA

AN ON BAST

DAVID KOLLAR


22 sierpnia 2020 – start godzina 16:00

JERZY GRUSZCZYŃSKI

CZERWIE

INDIA CZAJKOWSKA/KATARZYNA KARPOWICZ/TADEUSZ SUDNIK


Bilety:

1 DZIEŃ – 80 zł (link)

2 DZIEŃ – 80 zł (link)

KARNET – 140 zł (link)


Patroni medialni:

 

 

 

 

 

 

O artystach:

JOANNA DUDA

Pianistka, kompozytorka, członkini wielu zespołów, m.in.: J=J i Wojtek Mazolewski Quintet. W jej muzyce słychać echa jazzu, muzyki współczesnej, eksperymentalnej i wielu gatunków elektroniki.

Joannę Dudę wyróżnia wszechstronne podejście do muzyki. Komponuje, improwizuje, wykonuje i produkuje, korzystając zarówno z instrumentów akustycznych (przede wszystkim fortepianu), jak i elektronicznych (komputer, syntezatory i bitmaszyny). Działa również na polu sztuki wizualnej, interesuje się wideoartem i instalacjami. Bardzo często posługuje się wcześniej przygotowanymi pochodzącymi z różnych źródeł samplami, tworząc nieoczywiste pejzaże muzyczne. Interesuje ją potencjał dźwiękowy przedmiotów pozornie bezużytecznych (np. zdezelowanych instrumentów), próbuje wydobyć z nich nowe brzmienie.

W marcu 2013 roku wydała debiutancką płytę wydaną pod swoim nazwiskiem, nadała jej  przewrotny tytuł: „The Best Of”. Usłyszymy na niej nie tylko Dudę, w nagraniu albumu uczestniczyło wielu gości, czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej i elektronicznej: Agim Dżeljilji, Jan Młynarski, Marek Pospieszalski, Kuba Janicki, Wojtek Mazolewski, Katarzyna Borek, Jerzy Rogiewicz, Radek Duda i Tomasz Duda. „The Best Of” to płyta eklektyczna i wielowątkowa, znajdziemy na niej klasyczne interepretacje utworów Maurice’a Ravela, krzykliwą wiwisekcję Poloneza A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina i jazzowo-popowe miniatury elektroniczne. Część płyty została nagrana przy użyciu rejestratora cyfrowego wyposażonego w dwa mikrofony pojemnościowe. W wywiadzie udzielonym Jakubowi Knerze artystka powiedziała:

Jeśli artysta wypracował charakterystyczne brzmienie, to niezależnie od tego, jak zarejestrujesz materiał, jego muzyka się obroni. Dlatego to jest to półka lo-fi – ważny jest przekaz, a nie ogólnie przyjęte estetyczne kanony studyjnej jakości, która czasem odwraca uwagę zarówno słuchacza, jak i muzyków.

W 2019 roku ukazała się kolejna płyta Dudy, „KEEN”, czyli, jak mówi artystka: zapalony, ostry, przenikliwy, cięty, przejmujący, rześki, dotkliwy, głęboki, dojmujący. Kompozytorka posługuje się tu skrawkami dźwięków instrumentów, nagraniami terenowymi, ledwie rozpoznawalnymi samplami głosów, hałasem i połamaną rytmiką. „KEEN” również jest albumem eklektycznym, w końcu jedną z metod artystycznych Dudy jest ciągłe zmienianie nastrojów i stylistyk. Tutaj udało się jej jednak zachować niezwykłą jedność brzmienia, która sprawia, że jest to płyta niezwykle spójna.

Projekty poboczne

W 2014 roku, wraz z pianistami: Bartłomiejem Wąsikiem, Emilią Sitarz i Michałem Kozłowskim dokonali nagrań utworów „Gay Guerilla” i „Evil Nigger” Juliusa Eastmana (1940-1990), czołowego przedstawiciela amerykańskiego nurtu post-minimalizmu. Premiera płyty odbyła się podczas festiwalu Kwartesencja w Warszawie.

Kolejnym z jej projektów jest Joanna Duda Trio. Ansambl zadebiutował na zeszłorocznej edycji Jazzahead! w Bremie (w ramach programu Polish Night wspieranego przez Instytut Adama Mickiewicza). Pozostałymi członkami trio są: Max Mucha (kontrabas) oraz Michał Bryndal (bębny). Zespół próbuje łączyć nowoczesną elektronikę z brzmieniem tradycyjnego jazzowego bandu.

Koncertowała m.in. w Sisimiut na Grenlandii, Tokio, Berlinie, Budapeszcie, Londynie, Dublinie, Oslo, Paryżu, Londynie, Dublinie, Budapeszcie, Pradze, Brukseli, Kaliningradzie, Pekinie, Szanghaju, Singapurze, Delhi i Bangalore.

Joanna Duda jest autorką muzyki do wielu spektakli teatralnych, m.in.: „Station des Corps” (reż. Tomasz Bazan), „Balladyna” (reż. Krzysztof Garbaczewski), „Herb Brecht” (reż. K. Garbaczewski), „2” (reż. Katarzyna Pastuszak), „Fetish.WTF” (reż. Dorota Androsz), „Nomadka” (reż. Katarzyna Pastuszak).

Była wielokrotną laureatką Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, zdobyła również stypendium Instytutu Adama Mickiewicza. Często otrzymywała nominację do prestiżowych nagród (np. Gwarancje Kultury TVP Kultura, Galiony Gdyńskie). Artystka jest również członkinią rady programowej gdyńskiego Stowarzyszenia Halo Kultura – spełnia w nim obowiązki kuratorki wydarzeń artystycznych.

więcej na https://www.joannaduda.com/

AN ON BAST

An On Bast (Anna Suda) to kompozytorka i producentka muzyki elektronicznej. Rok 2006 to początek jej kariery: publikuje swój pierwszy album, zostaje wybrana spośród tysięcy kandydatów do udziału w Red Bull Music Academy w Melbourne. Aktywna przez ostatnie 10 lat na międzynarodowej scenie klubowej i eksperymentalnej, zbudowała solidną reputację wysokiej jakości live-actów house i techno granych z użyciem instrumentów hardwarowych.

Wyjątkowa kombinacja jej bogatej wyobraźni i doskonałych zdolności technicznych pozwala jej serwować wyjątkowe doznania muzyczne. Podczas koncertów porusza się od samplera do automatu perkusyjnego, od syntezatora modularnego do efektów, wykazując naturalną i pewną więź ze swoimi maszynami. Rezultatem jest wysokiej jakości spektakl i całkowite zanurzenie w kreowanym przepływie muzycznej energii.

Jej koncerty zachwyciły publiczność wielu klubów na świecie oraz różnorodnych festiwali między innymi Sonar (Barcelona), Fusion (Germany), Piknic Électronik Melbourne (Australia), Nachtdigital (Germany), 3000° Festival (Germany), Numusic (Stavanger), Kvitnu (Kiev), Rekolectiv (Bucharest), Strom (Copenhagen) i w Polsce Audioriver (Płock), Unsound (Kraków), Tauron (Katowice), Animator (Poznań), Malta Festival (Poznań).

Ma na koncie wiele wydawnictw, sześć albumów wydanych w Polsce, Niemczech, UK i USA oraz szereg EPek z muzyką taneczną. An On Bast to artystka kompletna: wizjonerka, kompozytorka, producentka własnych utworów, od 2014 roku również wydawca – prowadzi własny label – Ghost Kitchen. Nakładem tegoż wydawnictwa wyszedł jej ostatni album zatytułowany „Enter The Now”. Zajmuje ją również szeroko pojęte udźwiękawianie, tworzy muzykę do filmów, instalacji, spektakli tanecznych oraz wszystkiego, gdzie muzyka dodaje znaczenia i barwy. Chętnie reinterpretuje elektronicznie dzieła muzyki klasycznej, „Święto Wiosny” Strawińskiego, muzykę Chopina, Wieniawskiego czy filmową Pendereckiego.

Więcej na profilu Facebook Artystki.

DAVID KOLLAR

Słowacki gitarzysta eksperymentalny i kompozytor. Urodził się w Preszowie w muzycznej rodzinie. Karierę rozpoczynał pod koniec lat dziewięćdziesiątych w różnych grupach amatorskich. Studiował u gitarzysty Andreja Šebana. Jego pierwszy album zatytułowany „Free Your Minds” został wydany w 2005 roku. Kollar jest także kompozytorem muzyki filmowej i scenicznej.W 2014 roku odbył trasę z amerykańskim perkusistą Patem Mastelotto i włoskim trębaczem Paolo Raineri. Kollar pojawia się także na albumie Stevena Wilsona „To the Bone” (2017), w dwóch utworach:”Song of I” i „Detonation”.

Artysta pojawia się jako jedna z najbardziej intrygujących postaci na europejskiej scenie awangardowej / jazzowej w ostatnim dziesięcioleciu. Jego całkowicie unikalne podejście zarówno do gitary jako instrumentu, jak i współczesnych improwizujących, kompozytorskich idiomów jest fascynujące i całkowicie innowacyjne.

Liczne projekty nagraniowe Kollara, zarówno jako artysta solowy, jak i współpracownik, są kamieniami milowymi współczesnej europejskiej sfery muzyki eksperymentalnej i każdy z nich ujawnia inny aspekt jego złożonej i stale rozwijającej się tożsamości muzycznej oraz jego osobowości artystycznej.

David Kollar traktuje swoją muzykę z głębokim powagą i osobistym zaangażowaniem. Wydał dziesięć obszernych albumów, a także pracował przy wielu projektach multimedialnych. W 2015 roku David założył zespół KOMARA z Patem Mastelotto i Paolo Raineri jako gitarzysta i projektant dźwięku. Współpracował także przy nowym albumie Stevena Wilsona i Tima Bownesa – Love You To Bits (2019). Kollar ma długą listę albumów i współpracuje min. z  Eivindem Aarsetem, Arve Henriksen, Erik Truffaz, Christian Fennesz, Steven Wilson, Tim Bowness, Pat Mastelotto, Trey Gunn, Gergo Borlai, Paolo Raineri, Simone Cavina, Marco Minnemann.

Pat Mastelotto opisuje jego styl jako „Ciekawe połączenie wpływów muzyki klasycznej z Europy Wschodniej, jazzu, ambientu, techno, IDM, trippy ciężkiego bluesa rocka zmieszanego ze wschodnimi stylami folkowymi, grany na domowej gitarze poprzez dziwaczne połączenie pedałów i efektów. Wiem, krytycy często lubią klasyfikować muzykę do kategorii, ale w przypadku muzyki Davida jest to bardzo trudne „.

Więcej na www.davidkollar.com

JERZY GRUSZCZYŃSKI

Jerzy Gruszczyński – pseudonim artystyczny „Juras”, kompozytor oraz wykonawca muzyki elektronicznej. Gra autorskie koncerty, koncertuje w ramach różnych festiwali. Jest również projektantem (designerem), grafikiem, także poetą.

Ważniejsze muzyczne dokonania to „Suita Małołącka”. kompozycje z cyklu „Medytacje Tatrzańskie”, czy „Suita Ekologiczna” oraz od roku 2005 coroczne koncerty z cyklu „Elektroniczne Zaduszki”.

W ostatnich latach powstały koncerty w konwencji „dźwięk, obraz i słowo”. Należą tu oprócz „Elektronicznych Zaduszek”: „Pejzaż Górski – 2010, 2012 i 2017”, „Jaskiniowe Szepty – 2011”, „Zakopiańskie Duchy – 2012”, czy też „Zakopiańskie Nastroje – 2012”.

Więcej na www.electronic-music.eu

CZERWIE

To niezależna polska formacja prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu, teatru i filmu. Stworzyli własny niepowtarzalny styl charakteryzujący się niekonwencjonalym wykorzystaniem  instrumentów muzycznych oraz  będący fuzją wielu gatunków muzycznych. Są twórcami  m.in  muzyki  do spektaklu w reżyserii Piotra Cieplaka „Albośmy to jacy, tacy” na podstawie „Wesela” St. Wyspiańskiego (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Warszawa, 2007). Sztukę wystawioną 50-krotnie w stolicy wyemitowano wielokrotnie w TVP Kultura.  W swojej dyskografii muzycy mają 6 autorskich albumów. W roku 2004 zespół wydał album pt. „Padllina”. Rok 2008 przynosi limitowany projekt pt. „Otwarta Sztuka Dla Ludu”, który niejednokrotnie gościł na antenach polskich i europejskich stacji radiowych. Na płycie pojawili się aktorzy z Teatru Powszechnego (m.in M. Benoit), producenci muzyki elektronicznej i wielu innych artystów polskiej sceny muzycznej.  W roku 2012 ukazała się różnorodna stylistycznie płyta „Melanż” uznana przez krytyków za jedną z najlepszych płyt wydanych Polsce  w  2012 roku.

W 2013 roku grupa wydaje album „Czerwie Nosferatu Live” będąca muzycznym zapisem trasy koncertowej pod tym samym tytułem. Kolejne płyty to muzyka do filmu z Polą Negri „Mania” (2016) oraz soundtrack do arcydzieła kina niemego „Metropolis” wydana w marcu 2017.

2018 – „Kult Ciała” M.Waszyńskiego i „Gabinet Doktora Caligari”

W międzyczasie grupa tworzy muzykę do sztuk teatralnych (m.in. Teatr Klinika Lalek ) filmów niemych, dokumentu i fabuły (Xawery Żuławski TVP Kultura), ostatnio do produkcji o łódzkim obozie koncentracyjnym dla dzieci (podczas II wojny światowej), w reżyserii Urszuli Sochackiej – „Nie wolno się brzydko bawić” współprodukowanym przez TVN oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.

W marcu 2016 roku grupa została zaproszona i wystąpiła  na prestiżowym europejskim festiwalu Kina Niemego Hippodrome 2016 w Szkocji .

W 2018 Grupa otwierała 24 Wiosnę filmową Budapeszcie, a we wrześniu 2018 zagrała na prestiżowym Budapesti Klasszikus Film Maraton Magyar Nemzeti Filmarchívum.

W listopadzie 2018 grupa zagrała z Muzeum Historii Kina w Dusseldorfie.

W skład grupy wchodzi obecnie 4 muzyków – Wojtek Zaborowski, Maciek Kudłacik, Paweł Zawarus, Piotrek Bogunia – operujących następującym instrumentarium: perkusja, ksylofon, instrumenty perkusyjne, instrumenty etniczne, bas, gitara, mandolina, akordeon, syntezatory.

Grupa zagrała do tej pory ponad 600 koncertów w klubach i na festiwalach  w Polsce i Europie  m.in (Czechy , Słowacja , Węgry , Niemcy ,Holandia , Wielka Brytania).

Czerwie znajdują się w ścisłej czołówce grup grających „na żywo” muzykę  do filmów niemych.

Więcej na www.czerwie.com.pl

INDIA CZAJKOWSKA

India Czajkowska to urodzona w Polsce wokalistka, kompozytorka i pianistka. Jej klasyczne wykształcenie muzyczne było pierwszym krokiem do głębokich badań eksperymentów wokalnych, integrujących sonoryczne aspekty głosu. Muzyka, którą tworzy, częściowo oparta na instrumentach akustycznych, łączy się z nowoczesną koncepcją muzyki improwizowanej i elektronicznych dźwięków dźwiękowych.

Jej solowy album „Cosmospir” , został wydany przez wytwórnię Hic Sunt Leones (Włochy, 2008).

Elektroniczne krajobrazy dźwiękowe wokalu, przygotowane pianino zmieszane z postklasycznym podejściem w jej utworach, ukłoniona gitara i unikalne utwory w wymyślonych językach.

W 2009/2010 zaprezentowała multimedialne  Cosmospir-Summum w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, projekt obejmujący taniec butoh, analogowe wizualizacje, wideo.

Kolejnym ważnym obszarem jej działalności artystycznej jest tworzenie ścieżek dźwiękowych do filmów i muzyki do teatru.

Współpraca: Andrzej Titkow, Piotr Uklański, (Summer Love, 2006), NRS GROUP z Sydney („Nowi Żydzi w Polsce”), Teatr TVP, teatry eksperymentalne i ruchowe: Te’artKam, tancerz butoh -Sylwia Hanff, Teatr Wytwornia , Adekada.

Od 1997 roku koncertuje ze swoją grupą akustyczną Ness. Ponadto wykonała tradycyjne żydowskie motywy i piosenki, własne aranżacje z zespołem Cadyk Ensemble (wiolonczela, skrzypce, klarnet, cajon). Z zespołem Marka Chołoniewskiego (elektronika na żywo), Marcina Dymitera (gitara) występowała na żywo w UNSOUND Festiwal, Kraków, 2004.

India koncertowały i nagrywały z Elektrą Kurtis, grecką skrzypaczką z USA i jej zespołem Ensemble Elektra. Ta współpraca zaowocowała wydaniem albumu The Book Of Time (1999) w Nowym Jorku. Jako improwizująca wokalistka i pianistka ma różne doświadczenia, w tym free-jazz, trip-hop, post-rock, etno-jazz: z francuskim gitarzystą – Noelem Akchote, Tadeuszem Sudnikiem (Freelectronics, Tomasz Stańko), włoskim pianistą i kompozytorem – Mario Mariani , Zespołem jazzowym Drum Freaks-ethno, Bob Steward. Jako muzyk gościnnie pojawiła się na płycie „Lux Occulta” prezentującej piosenki trip-hop (The Mother And The Enemy, 2001, Maquiavel Music Entertainement, Portugalia). Została opisana w recenzjach jako imponująca wokalistka o „hipnotycznym, zmysłowym” głosie.

Więcej na www.indiaczajkowska.com

KATARZYNA KARPOWICZ

Japonistka, pasjonatka kultury japońskiej, nauczycielka języka japońskiego. Gry na koto uczyła się podczas wielokrotnych pobytów w Japonii, w tym jako stypendystka japońskiego rządu. Wykonuje muzykę dwóch szkół (Ikuta-ryu, Yamada-ryu), w których studiowała pod kierunkiem Michiyo Yagi i Shumiho Ozaki, gra utwory klasyczne, współczesne oraz improwizacje. Występowała w Polsce i w Japonii.

TADEUSZ SUDNIK

Polski kompozytor, improwizator, performer, reżyser dźwięku, twórca Studia Dźwięków Niemożliwych.

Przez kilkanaście lat pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia gdzie nagrywał muzykę elektroniczną, teatralną, filmową i baletową. Jednocześnie koncertował po całej Europie i nagrywał płyty z renomowanymi jazzowymi muzykami m.in.: zespół Freelectronic – Tomasza Stańko w latach 80-tych. Od wielu lat współpracuje z festiwalami Warszawska Jesień i Ad Libitum oraz z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej w Warszawie. Skomponował muzykę dla Teatru Wielkiego do spektaklu baletowego „Pejzaż Nocą”. Projektował dźwięk dla Double Opera HEARTPIECE wystawianej w galerii „The Kitchen” w Nowym Yorku. Członek grupy Kawalerowie błotni (od 2001) – wraz z Jerzym Kornowiczem, Mieczysławem Litwińskim, Ryszardem Lateckim, Krzysztofem Knittlem i Tadeuszem Wieleckim – łączącej tradycję free-jazzową z komponowaniem i działaniami intuicyjnymi w nietypowych miejscach: lasach, na łąkach. Grał w zespołach „Linia zwykła” z Aleksandrem Koreckim, „Digivooco” Adama Pierończyka z Gary Thomasem, „Park Maszynowy” z Włodkiem Kiniorskim, „Analogics” z Wojciechem Konikiewiczem ,”Koncert Figur Niemożliwych” z Andrzejem Mitanem „Interakcje” z Krzysztofem Knittlem i „Joined Forces” z Pawłem Prochnowskim (Kanada). Poza tym grał z Sonny Sharockiem, Peterem Gigerem, Do Um Romao, Antymosem Apostolisem, Helmutem Nadolskim, Mateuszem Pośpieszalskim, Andrzejem Przybielskim, Michałem Miśkiewiczem, Mieczysławem Litwińskim, Mamadou Diouf, Januszem Skowronem, Gunnarem Geise, Zdzisławem Piernikiem, Michaelem Zerangiem i wieloma innymi. Brał udział w ostatnim projekcie koncertowym Tomasza Stańko. W roku 2003 nagrał płytę i odbył europejską trasę koncertową z zespołem AMUSOS Adama Pierończyka oraz grał z zespołem TRANSYLVANIANA z muzykami z całego świata (Berliner Composer Ansamble) prowadzonego przez perkusistę Maurice de Martin (Berlin). W 2004 r. koncertował ze wznowioną formacją Tomasza Stańki „FREELECTRONIC”. Założył duet „Sudodud” z saksofonistą Tomaszem Duda a także „Two Worlds Duet” z Iwoną Jędruch. W 2006 r. wydana została płyta „Tadeusz Sudnik & his friends in art” (Polonia Records) zawierająca nagrania z różnymi muzykami, każdy utwór z innym. W galerii XXI w Warszawie w 2006 r. wystawił swój projekt – instalację multimedialną „Kolej rzeczy” i również odbyła się polska trasa koncertowa z niemieckim zespołem „Der Rotte Bereich” Stworzył muzykę do spektaklu „Drewniany człowiek” Stasysa Eidrigeviciusa (Teatr Studio 2007) i do przedstawienia „Wiara nadzieja,miłość” wystawianego w Teatrze Stara Prochownia (2008). Tworzy multimedialne spektakle i jam session’s. Interesuje go granie na żywo na syntezatorach analogowych, grooveboxie i elektronicznych urządzeniach przekształcających, używa efektów dźwiękowych natury, to wszystko tworzy na scenie małe studio.

Więcej na profilu Facebook Artysty.

Projekt i wykonanieAgencja Reklamowa TDesign Center - Reklama - Poligrafia - Skład DTP - Strony internetowe
Skip to content