Gorlickie Centrum Kultury serdecznie zaprasza na 23 Międzynarodowe Prezentacje Multimedialne Ambient Festival 2021, które odbędą się w sali teatralnej GCK w dniach 9-10 lipca br. Ambient jest coroczną imprezą prezentującą ambitną muzykę elektroniczną oraz elektroakustyczną . Ideą imprezy jest przedstawienie szerszej publiczności tego, co dzieje się we współczesnej ambientalnej muzyce elektronicznej. Koncertom często towarzyszą wizualizacje przygotowane przez artystów. Organizatorem festiwalu jest Gorlickie Centrum Kultury oraz Wydział Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Gorlicach. Dyrektorem Artystycznym wydarzenia jest Tadeusz Łuczejko. Tradycyjnie uruchomiona zostanie giełda płyt /CD i Vinyle/, pokaz audiofilskiego sprzętu grającego.
Podczas tegorocznej edycji festiwalu wystąpią: 9 lipca 2021 – start godzina 18:00 Grzegorz Bojanek Piotr Michałowski Bionulor Wojciech Jachna / Maciej Staniecki
10 lipca 2021 – start godzina 16:00 Oskar Cenkier Tomasz Mreńca AQUAVOICE Mikołaj Trzaska
Bilety:
1 DZIEŃ – 80 zł (link)
2 DZIEŃ – 80 zł (link)
KARNET – 140 zł (link)
Patroni medialni:
O artystach: Grzegorz Bojanek od ponad piętnastu lat zajmuje się twórczością oraz przemysłem kreatywnym zarówno w Polsce jak i na arenie międzynarodowej. Założyciel www.etalabel.com. Jako twórca konsekwentnie realizuje zamysł wprowadzania brzmień eksperymentalnych i elektroakustycznych do swoich kompozycji, które są połączeniem nowoczesnej melodyki, ambientu jak i noisu. Współtwórca chińsko – polskiego projektu ChoP. Wydawał m.in. w takich labelach jak Twin Springs Tapes (USA), Twice Removed (Australia), Ohm Resistance (USA). Rozpoczął też współpracę z labelem Noise Asia, gdzie już niebawem wyjdzie reedycja płyty “Warm Winter Music”.
Piotr Michałowski aka Nmls to producent i muzyk realizujący się w pełnych melodyki i bitu nowoczesnych elektronicznych produkcjach. Z całą pewnością wyróżnia go styl, na który składają się zarówno charakterystyczna rytmika jak i melodia, którą rozpoznacie słuchając produkcji Nmls. Związany z licznymi projektami kooperacyjnymi został doceniony w Chinach gdzie kilkakrotnie koncertował między innymi w ramach polsko – chińskiego ChoP Project jak i w Stanach gdzie miał szansę wydawać dla amerykańskiej Ohm Resistance.
Bionulor to jednoosobowy projekt muzyczny założony w 2006 przez Sebastiana Banaszczyka i działający w przestrzeni elektronicznej muzyki eksperymentalnej według własnej metody twórczej nazwanej „100% sound recycling”. Oznacza to, że każdy utwór powstaje na bazie obróbki tylko jednej dźwiękowej próbki pochodzącej ze specjalnie dobranego materiału źródłowego, bez użycia żadnych dodatkowych dźwięków czy instrumentów. Debiutancki album „Bionulor” (2009) skupiał się na brzmieniach instrumentów muzyki dawnej, szczególnie średniowiecza i renesansu, „Sacred Mushroom Chant” (2011) powstał wyłącznie na bazie obróbki ludzkiego głosu (m.in. Marcela Duchampa i Neila Armstronga), kolejne zaś wydawnictwa to trylogia zainspirowana postacią i twórczością Erika Satie : „Erik” (2012) i „Furniture Music” (2017) w całości poświęcone kompozycji Gymnopédies oraz EP „Vexations” (2014). Bionulor stworzył także muzykę do przedstawień teatralnych : „Koriolana” Williama Shakespeare’a, którego premiera w reżyserii Gabriela Gietzky’ego odbyła się w czerwcu 2011 w Teatrze Powszechnym w Warszawie, zrealizowanego przez Sylwię Oksiutę w marcu 2012 autorskiego monodramu „SKAZAna” (poruszającego problem molestowania seksualnego młodej dziewczyny przez ojczyma) oraz “Życia : trzy wersje” Yasminy Rezy w reżyserii Piotra Machalicy z lutego 2015 w Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie. W 2014 w ramach Festiwalu Dekonstrukcji Słowa “Czytaj!” przygotował specjalny multimedialny performance „Stary Pisarz” poświęcony Williamowi S. Burroughsowi w roku setnych urodzin amerykańskiego autora.
Wojciech Jachna Trębacz i improwizator. Absolwent Jazzu i muzyki rozrywkowej na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Historii na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W jego dorobku znajduje się przeszło 30 albumów z różnymi wykonawcami, w tym z Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope, trójmiejskimi Mordami, czy reegae’owym Dubska. Kilkukrotny stypendysta miasta Bydgoszczy, oraz nagrodzony w 2015 roku przez Prezydenta Miasta Bydgoszczy za promocję kultury muzycznej Bydgoszczy. Współpracował z wieloma artystami, między innymi legendą polskiej sceny improwizowanej Andrzejem Przybielskim, a także Irkiem Wojtczakiem, Braćmi Oleś, Dominikiem Strycharskim, Jacaszkiem, Markiem Kądzielą, Grzegorzem Nadolnym, Tomaszem Glazikiem, Rafałem Gorzyckim, Tomaszem Pawlickim, Rafałem Kołackim,Tomkiem Gadeckim, Marcinem Dymiterem, Anną Zielińską, Ksawerym Wójcińskim, Jackiem Mazurkiewiczem, Pawłem Szpurą, Arturem Maćkowiakiem, Kubą Ziołkiem, Rafałem Iwańskim czy Zbigniewem Chojnackim. Obecnie tworzy wiele ciekawych, nowych składów – Innercity Ensemble („Katahdin” , „II”, „III” „IV” Instant Classic ), Jachna/Buhl („Pan Jabu”,”Niedokończone kiążki”, “Atropina”- “ Synthomathic” Requiem Rec.), SUNDIAL – ( Płyta „Sundial” For Tune 2014, „Sundial II”, „Sundial feat Irek Wojtczak” Hevhethia 2016), Jachna/Wójciński ( „Night Talks” 2015,”Conwersations with space” 2018, Fundacja Słuchaj ), JAZĄBU ( „Łódź Kosmiczna” Audio Cave” 2017 ), czy Jachna/Mazurkiewicz/Buhl (”Dźwięki Ukryte” Instant Classic 2016, „God’s Body” Audio Cave” 2018 ). W 2018 roku wydał płytę solo na trabkę „EMANACJE” (MULTIKULTI Rec.), a 2020 to debiut Wojciech Jachna Squad – „Elements” (Audio Cave ).
Maciej Staniecki Polski kompozytor i producent muzyczny, kompozytor muzyki filmowej i teatralnej. Zaczynał od wieloletniej współpracy z łódzkim Teatrem Imienia Róży Van Der Blaast. W filmie zadebiutował w 2002 roku pisząc muzykę do filmu Paradox Lake w reżyserii Przemysława Reuta. Kolejne filmy z muzyką Stanieckiego to Superprodukcja i Vinci w reżyserii Juliusza Machulskiego. Autor dwóch solowych płyt z muzyką elektroniczną wydanych przez Requiem Records. Jedna z nich zatytułowana „To co nieokreślone” została uznana przez magazyn „Hi Fi Muzyka” płytą roku 2004. Członek grup Nemezis i Chwasty. Były członek Hedone, wyprodukował jedną z płyt tego zespołu – Playboy. Od 2006 roku współpracuje z łódzkim studiem nagrań Tonn Studio współprodukując płyty nagrywających tam zespołów w tym grup zrzeszonych w MegaTotal – pierwszym polskim społecznościowym portalem finansującym artystom nagrywanie i wydawanie płyt. Właściciel firmy MUSIC DESIGN pod której szyldem komponuje i produkuje muzykę dla różnych mediów. Oskar Cenkier Polski pianista młodego pokolenia. W swej muzyce łączy wpływy klasyczne, post-klasyczne, minimalistyczne, filmowe i progresywne, całość spajając sporą dawką ambientu. Jego brzmienie opiera się na mocno przetworzonym przez efekty fortepianie, uzupełnianym elektroniką i partiami organowymi. Kładąc spory nacisk na improwizację, odrzucił ideę statycznych i opartych na konkretnych setlistach, powtarzalnych koncertów, w zamian skupiając się na indywidualnej kompozycji każdego z nich z osobna. To podejście ma swą genezę w dualizmie, z jakim Cenkier postrzega muzykę; stawiając po jednej stronie miłość do długich, rozbudowanych i wielowątkowych kompozycji, a po drugiej brak fizycznej możliwości samotnego odtworzenia ich na scenie, musiał znaleźć inną drogę do właściwego przekazania ulotnych emocji im towarzyszących. W ten sposób, jego nierzadko 20-minutowe utwory studyjne, rozpisywane czasem nawet na jedenaście grających równocześnie fortepianów, poprzez ciągłą dekompozycję i dekonstrukcję zyskały nowe życie podczas koncertów. W 2018 roku miał premierę Bastion, najnowszy album Cenkiera, na którym zagrał on na wszystkich instrumentach i samodzielnie zajął się produkcją. Płyta po raz pierwszy, przedpremierowo, zadebiutowała w całości na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia w audycji Ciemna Strona Mocy 08.11.2018, a oficjalna premiera miała miejsce tydzień później. Dla radiowej „Trójki” wystąpił również na żywo z okazji Piano Day w marcu 2019, na scenie słynnego Studia im. Agnieszki Osieckiej.
Tomasz Mreńca Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wszechstronny artysta – muzyk, skrzypek, kompozytor, multiinstrumentalista. Twórca projektów indywidualnych i zbiorowych. Jest autorem muzyki do spektakli teatralnych, filmów, instalacji artystycznych. Tworzy przestrzenną muzykę elektroniczno – akustyczną, balansując między ambientem a muzyką eksperymentalną. Preparuje nagrane dźwięki tworząc wyjątkowy klimat, oparty na barwach syntezatorów analogowych, skrzypiec (akustycznych i elektrycznych) oraz własnych nagraniach terenowych. Jest autorem dwóch solowych albumów, wydanego w 2018 roku „Peak” (Nowe Nagrania) oraz opublikowanego w 2016 debiutanckiego „Land” (For Tune). Oba wydawnictwa zostały ciepło przyjęte przez samych słuchaczy, jak i krytyków branży muzycznej. Ponadto Mreńca współpracował z Tomaszem Bednarczykiem (projekt Venter), Bartoszem Dziadoszem, Danielem Spaleniakiem, Baaschem, Mikołajem Bugajakiem (NOON) nagrywając i koncertując z nimi. W kwietniu 2021 premierę miał jego najnowszy album „ECHO” (który ukazał się nakładem wydawnictwa Kayax). Album spotkał się z dużym zainteresowaniem słuchaczy i uznaniem wśród recenzentów i dziennikarzy.
Aquavoice Tadeusz Łuczejko polski twórca muzyki elektronicznej ambient, aranżer, artysta grafik, malarz. Od 2003 roku Łuczejko jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Prezentacji Multimedialnych „Ambient Festival”, które corocznie odbywają się w Gorlicach. Z Piotrem Woltyńskim utworzył duet muzyczny Aquavoice, zespół tworzący muzykę elektroniczną w stylu tzw. „szkoły berlińskiej”. W 1996 roku Aqavoice wystąpił na festiwalu „EL-Izerie” w Świeradowie Zdroju, gdzie wystąpił wśród innych zespołów debiutujących oraz znanych muzyków Władysława Komendarka oraz Tomasza Stańki. W 1997 roku zespół wystąpił na V Zlocie Elektronicznych Fanatyków w Piszu. Od roku 1998 zespół Aqavoice tworzyli: Tadeusz Łuczejko (muzyka), Paweł Olszański (efekty wizualne). Zafascynowany muzyką elektroniczną takich zespołów jak Tangerine Dream, Klaus Schulze podjął samodzielne próby tworzenia muzyki elektronicznej w stylu tzw. „szkoły berlińskiej”. W późniejszym czasie zaczął tworzyć muzykę w stylu ambient. Od 2001 roku Łuczejko kontynuował działalność projektu Aquavoice jako solista. Jego utwór „Underwater Flight” z albumu Water Music emitowany był w Programie III Polskiego Radia, gdzie uzyskał dużą popularność, a w późniejszym czasie został laureatem Złotej Dziesiątki w plebiscycie słuchaczy audycji Top Tlen Jerzego Kordowicza na najlepsze nagranie muzyki elektronicznej. W 2007 roku jako jeden z polskich artystów został wpisany do międzynarodowej encyklopedii Who is who. Na swoim koncie ma 9 autorskich płyt i jedną kompilację z interpretacjami utworów Eugeniusza Rudnika. Albumy Early Recordings i Nocturne otrzymały wyróżnienia Red Fingerprint za wartość artystyczną oraz Big Red Button za jakość dźwięku oraz otrzymały tytuły płyt roku Best Records. Wyróżnienia zostały przyznane przez branżowy magazyn dla audiofilów, High Fidelity.
Mikołaj Trzaska Saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor. Jest uważany za ikonę jazzowej awangardy w Polsce. Na stałe związany z Gdańskiem. W swoich podróżach muzycznych za cel obrał sobie poszukiwanie wspólnego mianownika między muzyką żydowską i współczesną. W 1988 roku Trzaska rozpoczął studia na ASP w Gdańsku na wydziale malarstwa. W tym samym czasie pod wpływem muzyki Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana zdecydował, że samodzielnie nauczy się grać na saksofonie altowym. Wyrósł na gruncie yassu – ruchu artystyczno-społecznego, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego środowiska jazzowego. Trzaska wraz z Tymonem Tymańskim był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz autorskiego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się członkiem wielkiej, światowej rodziny muzyków awangardowych a także czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Oleś (Marcinem i Bartłomiejem). Akompaniował także poetom – Marcinowi Świetlickiemu i Jurijowi Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, kwartetu klarnetowego IRCHA, międzynarodowego tria Volumen, Riverloam oraz kwartetu Inner Ear. Jest członkiem grupy Shofar – wykonującej muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego jazzu, współpracując z tuzami światowej sceny wolnej improwizacji, takimi jak: Peter Brötzmann, Joe McPhee, Ken Vandermark, Steve Swell, Peter Ole Jorgensen, Per-Ake Holmlander, Peter Friis Nielsen, Michael Zerang, Mark Sanders, John Tchicai, Lester Bowie, Tomasz Stańko. Ostatnio stał się również uznanym kompozytorem muzyki filmowej, na stałe współpracuje m.in. z Wojciechem Smarzowskim. Stworzył muzykę do filmów: Dom zły, Róża, Pod Mocnym Aniołem, Drogówka, Wołyń i Kler. Razem z żoną Aleksandrą prowadzi wydawnictwo Kilogram Records.