Gorlicki rynek również w tym roku rozbrzmiewać będzie muzyką folkową w najlepszym wydaniu. W dniach 27 i 28 kwietnia będziemy wspólnie świętować piątą edycję Festiwalu „4 Strony Karpat” organizowanego przez Gorlickie Centrum Kultury oraz Urząd Miejski w Gorlicach.
Każdego roku podczas Festiwalu wyruszamy z Gorlic w cztery strony świata. Tym razem odbędziemy muzyczną podróż inspirowaną tradycjami Czechów, Węgrów, Słowaków i Romów.
27 kwietnia 2019 /sobota/
godzina 17:00
-
TSIGUNZ FANFARA AVANTURA
-
BARBORA BOTOŠOVÁ
-
„JANOSIK 21” Waldemar Rychły i Przyjaciele
28 kwietnia 2019 /niedziela/
godzina 17:00
-
SAME SUKI
-
AUREVOIR. ZENEKAR
-
KAROLINA SKRZYŃSKA
miejsce: GORLICKI RYNEK
WSTĘP WOLNY!
Zapraszamy również do namiotu festiwalowego na warsztaty pod wspólną nazwą „4 Strony Koronki” obejmujące zajęcia ceramiczne, graficzne i rękodzielnicze. Festiwalowi towarzyszyć będzie także wystawa plastyczna będąca pokłosiem konkursu „4 Strony Folkloru. Taniec”, oraz FOLK–KIERMASZ na Gorlickim Rynku.
TSIGUNZ FANFARA AVANTURA
W wolnym tłumaczeniu: ogniowe strzelby współczesnej cyganistyki, kolekcjonerzy pol-muzowkich przydęć, szybcy i niebezpieczni królowie turbo groovu, cyniczni romantycy na granicy fałszu, po prostu tygrysy surowego brzmienia nu-gypsy! Ten zespół stanowi pomost łączący sztukę wschodu i zachodu, łączący starych i młodych, łączący wodę z ogniem i wino ze sneakersem, gorące rytmy Majorca Party z cygańską swobodą i niemieckim ordnungiem. Zazdroszcząc Cyganom ich kultury i talentu, Tsigunz kradną tradycyjne melodie z Bałkanów, Turcji, Bliskiego Wschodu i Indii, aby je potem bezcześcić i torpedować zdobyczami muzyki XXI wieku, łącząc tradycyjne instrumenty dęte i perkusyjne z najnowszymi osiągnięciami techniki, opracowanymi w Japonii a wyprodukowanymi w Chinach. A wszystko to przeniesione na polski grunt, z tradycjami polskiej szkoły jazzu i postromantycznymi odniesieniami do słowiańskiej melodyki. Nie bez znaczenia jest strona wizualna występów. Zamiłowanie muzyków do zarostu, tombakowej biżuterii oraz charakterystycznego podrygiwania owocuje błyskawicznym sprzężeniem zwrotnym z publicznością głównie płci pięknej!!!
Więcej informacji o zespole na stronie internetowej oraz profilu Facebook
BARBORA BOTOŠOVÁ
Charyzmatyczna słowacka skrzypaczka będąca następczynią rodzinnego dziedzictwa silnych muzycznych korzeni. Na odziedziczonych po Dziadku skrzypcach (skrzypce słowackiego mistrza Oswalda Willmanna) gra głównie folklor, choć jak sama mówi chce tworzyć muzykę świata. Prowadzi z powodzeniem kilka grup muzycznych min.: Bohémiens, Women Rebels, Duo Ladies. Występowała z Agatą Siemaszko, w muzyce korzysta z elementów bałkańskich, chciałaby podnieść muzykę romską do rangi sztuki łącząc muzykę klasyczną z cymbałem.
Więcej informacji o artystce na profilu Facebook
WALDEMAR RYCHŁY I PRZYJACIELE Z PROJEKTEM „JANOSIK 21”
Legendarna grupa, która stworzyła podstawy dzisiejszej sceny folkowej w Polsce.
Istnieje od 1982, czasów kiedy o folku w Polce jeszcze nikt nie słyszał. Trzon zespołu od początku działalności tworzą bracia Maciej i Waldemar Rychły. Muzyka zespołu jest momentami roztańczona, pełna dynamizmu, wręcz drapieżna, kiedy indziej nostalgiczna, liryczna zasłuchana w odgłosy przyrody. W pierwszym okresie działalności Kwartet balansował na krawędzi inspiracji muzyką celtycką i słowiańską. W późniejszym czasie szala zdecydowanie przechyliła się w drugą stronę. Muzyka Kwartetu to coś więcej niż tylko zwykłe dźwięki poukładane w pewnym porządku – to odzwierciedlenie duszy artystów. Ich muzyka pełna jest energii i radości, a czasem zadumy i nostalgii. Żyje i jest niezmiernie świeża pomimo swych inspiracji przeszłością.
„Jánošík 21″ (reżyseria: Jaroslav Jerry Siakeľ) to pierwszy słowacki film długometrażowy i pierwszy film o Janosiku. Twórcy filmu (reżyser i jego brat Daniel) to słowaccy emigranci, wynalazcy, właściciele fabryki produkującej sprzęt filmowy w USA. Premiera „Janosika” odbyła się w 1921 roku; później film zaginął, odnalazł się w 1970 roku w Chicago, w 1975 roku został zrekonstruowany, a w 1995 − wpisany na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.
Profil Facebook zespołu.
SAME SUKI
Same Suki to rewolucyjna kobieca formacja folkowa grająca muzykę kobiet z miasta inspirowaną muzyką ludową; muzykę kobiet, które nie boją się sięgać do źródeł, żeby śpiewać swoim głosem o tym co tu i teraz. Zespół wykorzystuje w niekonwencjonalny sposób tradycyjne instrumenty akustyczne takie jak suka biłgorajska, fidel płocka, cajon, bendir, lira grecka, rebab turecki czy wiolonczela. W połączeniu z nietradycyjnym wokalem sięgającym m.in. po środki wyrazu charakterystyczne dla teatru Same Suki opowiadają codzienne historie w zupełnie nietradycyjny sposób…
Zespół powstał z radości życia, z pasji i pragnienia grania własnej, niczemu i nikomu niepodporządkowanej muzyki. Z chęci wyrażania siebie taką jaką się jest, bez cenzury. Z inspiracji muzyką źródeł i cudownym instrumentem jakim jest suka biłgorajska.
Same Suki biorą się także z pięciu mocnych charakterów kobiet z różnych bajek muzycznych – ethno, klasyki, rozrywki, piosenki aktorskiej, muzyki ludowej.
Więcej informacji o zespole na stronie internetowej i profilu Facebook
AUREVOIR. ZENEKAR
Po podbiciu klubów w Budapeszcie, w 2018 roku, zespół pokazał publiczności na dużych festiwalach i wsiach, czym jest etno-beat. Zanurzeni w muzyce wielu kultur: oprócz anglosaskiego rytmu i muzyki ludowej Kotliny Karpackiej, melodii bałkańskich i irlandzkich, udowadniają, że wiele gatunków może współistnieć ze sobą, a w połączeniu nawiązywać nawet do poezji węgierskich. Energia ich występów na scenie i ich koncerty dają każdemu szansę na niezapomniane wrażenia.
Po debiutanckiej EP-ce w 2017 r., Ethno-beat, w 2018 r. Wyprodukowali także swój pierwszy album, zatytułowany „Port”, którego tytuł odnosi się do faktu, że ten materiał jest końcem poszukiwań włąsnego. Materiał z albumu został zaprezentowany w takich miejscach jak VOLT Festival, Campus, SZIN, Valley of Arts czy Serbian Mill Festival. Wraz z piosenką „Hopsza” utwory zostały przesłane na krajowy album selekcji największego światowego wydarzenia muzycznego WOMEX.
Więcej informacji o zespole na stronie internetowej oraz profilu Facebook
KAROLINA SKRZYŃSKA
Wokalistka, skrzypaczka, autorka tekstów i muzyki. Charakteryzuje ją głęboki, niemal czterooktawowy głos, którego możliwości rozwijała na różne sposoby – trenowała śpiew klasyczny, „biały głos” a także chłonęła wrażliwość muzyczną w Turcji. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów i festiwali w tym Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, gdzie przyznano jej nagrodę im. Czesława Niemena. Inspirując się dźwiękami ze wszystkich krańców świata, Karolina znalazła swój własny język muzyczny, który nie uznaje podziałów kulturowych i stylistycznych. W swoim śpiewie, tekstach i muzyce stawia na emocje, prawdę i zadumę – zmusza do zatrzymania się w pędzie codzienności. Poszukiwania muzyczne Karoliny zaowocowały nagraniem debiutanckiego krążka „W oddali”, na którym prócz niej znaleźli się czołowi muzycy polscy – klasyczni, jazzowi, etniczni, rozrywkowi – wśród których pojawili się m.in. Royal String Quartet, Marta Maślanka („Bandyta” M. Lorenz), Maciej Szczyciński, Leszek Matecki i wielu innych. Muzyka Karoliny, nieograniczona niczym przestrzeń, będąca następstwem unikalnego głosu, pięknych melodii, autorskich, poetyckich tekstów i brzmienia instrumentów ze wszystkich stron świata, stanowi obszar, na którym spotykają się natura i różnorodne emocje.
Więcej o Artystce na stronie internetowej oraz na profilu Facebook