Muzyczne zakończenie wakacji!

Gorlickie Centrum Kultury zaprasza na gorlicki rynek na koncerty folkowe w ostatni weekend sierpnia tj. 29/30.08.2020. 

 

29 SIERPNIA 2020 (sobota)

start 18:00

KAPELA KARPACKA LUNA

ANGELA GABER

KAPELA MALISZÓW

 

30 SIERPNIA 2020 (niedziela)

START 18:00

WOWAKIN

BESQUIDIANS

 

WSTĘP WOLNY

miejsce: GORLICKI RYNEK

 


KAPELA KARPACKA LUNA

W skład zespołu wchodzą lutnicy, uczniowie szkół muzycznych, nauczyciele muzyki, amatorzy (ludowi muzykanci) czyli w skrócie LUNA.

 

Skład zespołu:

Ewa Borcz – altówka

Weronika Bąk – wiolonczela

Katarzyna Bednarz – skrzypce

Radosław Malisz – kontrabas

Dariusz Malisz – skrzypce

Jan Malisz – skrzypce

 

Kapela powstała w lipcu 2020 roku przy Gorlickim Centrum Kultury w ramach projektu ,,Folkowe inspiracje”.

Zespół wyznaczył sobie na cel muzykę Karpat ze szczególnym uwzględnieniem utworów rodzimych z regionu Pogórza oraz Beskidu Niskiego. Kapela bierze też na warsztat melodie węgierskie, żydowskie i łemkowskie.

Muzyka jest grana na instrumentach tradycyjnych, smyczkowych, a utwory inspirowane tradycyjnymi melodiami, wykonywane z pewną dozą wolności i improwizacji.

 


ANGELA GABER

Angela Gaber łączy brzmienia folkowe z muzyką alternatywną. Na swoim koncie mają dwie płyty: „Dobre Duchy” – autorskie kompozycje oraz debiutancki album „Opowieści z Ziemi” – współczesne aranżacje tradycyjnych pieśni karpackich. Wpisuje się również w projekt- „Nowe Brzmienie Bieszczad” w skład którego wchodzą: Angela Gaber + Trio, Matragona, Tołhaje i Widymo.

To spotkanie kolorowych i twórczych osobowości, które zaowocowało powstaniem drugiej, autorskiej płyty.

 


KAPELA MALISZÓW

Rodzinny zespół z Męciny Małej w Beskidzie Niskim. Założycielem i kompozytorem autorskiej części repertuaru jest multiinstrumentalista Jan Malisz. Jego własne kompozycje są inspirowane muzyką Karpat, ale w repertuarze Kapeli są także interpretacje melodii tradycyjnych.

Ojciec Jana Malisza Józef jeszcze w latach 30. XX wieku grał na weselach jako skrzypek – to po nim odziedziczył instrument i technikę grania założyciel Kapeli. Ojciec dał mu również parę lekcji akordeonu i mandoliny. Kapela używa też barabana (bębna) wykonanego w latach 50. XX wieku przez Józefa Malisza. Grając przez wiele lat w kapelach z Pogórza, Jan nauczył się wielu melodii od starszych muzyków. Jednak najważniejsze okazały się nauki ojca.

„Zawsze mi ojciec mówił: graj sobie to, co ci się podoba. A jak nie masz co grać, to sobie wymyślaj nowe melodie. Jak będziesz umiał wymyślać melodie, to będziesz miał tyle melodii, ile będziesz chciał, i nie będziesz się musiał uczyć od nikogo” – opowiadał Jan Malisz w radiowej „Dwójce”.

Tłumaczy to, skąd u Maliszów tyle własnych kompozycji. Podstawowy skład kapeli razem z Janem tworzą jego dzieci Kacper (skrzypce) i Zuzanna (wiolonczela, bęben, śpiew). Dawniej w rozszerzonym składzie grali także Edyta Marć (bęben i śpiew) oraz Dariusz Malisz (kontrabas). Mniejszy skład w założeniu wykonywał tradycyjne melodie regionu żywieckiego, rozbudowany karpackie.

Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką ludów zamieszkujących Karpaty. Swoje muzyczne macki rozciąga aż po Bałkany (Rumunia, Serbia, Macedonia). Ostatnio jednak ze względu na swoje położenie geograficzne (pogranicze między Beskidami a Pogórzem) kapela zajęła się muzyką tradycyjną tego regionu, czyli tradycyjnymi tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego” – piszą o sobie.

W tej okolicy mieszały się kultury polska, łemkowska, węgierska i żydowska. Przed występem na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata artyści podawali ze sceny przykłady utworów charakterystycznych dla pogórzańskich narodów: polka do boku (czardasz) – węgierska, polka sabasówka – utwór żydowski, łemkowska śpiwanka. Do tego dochodzą także tańce o charakterze polskim występujące tylko na Pogórzu: haciok, furtok, drąg, kulawy, polka uciekana, polka suwiec. Jan oprócz skrzypiec grywa też na wiolonczeli, akordeonie, lirze korbowej, gitarze, lutni, mandolinie i fujarkach pasterskich. Grający na pierwszych skrzypcach Kacper Malisz poszedł w ślady ojca i ma już na koncie pierwsze kompozycje wykonywane przez Kapelę.

 

 


WOWAKIN

Trio WoWaKin powstało w 2016 roku. Specjalizuje się w muzyce folkowej, łącząc ludowe brzmienie z nowoczesną aranżacją. Ich spotkanie muzyczne tworzy energetyczną mieszankę opartą wprawdzie na muzyce tradycyjnej (muzycy czerpią swój repertuar z żywego przekazu, jeżdżąc na wieś i ucząc się od starego pokolenia zaprzyjaźnionych muzykantów i śpiewaczek), ale też mocno wchodzącą we współczesność. Podejście do muzyki odznacza się swobodą, improwizacyjnością, brawurą wykonawczą. Artyści na scenie prowadzą muzyczny dialog, świetnie się przy tym bawiąc a zarazem uwodząc publiczność naturalnością i szczerością przekazu. Muzyka Trio WoWaKin, płynąc prosto z serca, ma niesamowitą energię taneczną, dlatego ich koncerty doskonale nadają się do tańca, zapraszając wszystkich do szalonego wirowania w rytm oberków, polek, mazurków i kujawiaków.

Zespół tworzy trójka muzyków: Mateusz Wachowiak jest klasycznie wykształconym akordeonistą i wszechstronnym muzykiem grającym także muzykę bałkańską i tango. Paula Kinaszewska jest aktorką teatralną związaną z najlepszymi scenami Warszawy, wokalistką w zespole Maryna C. i skrzypaczką zajmującą się muzyką tradycyjną. Bartłomiej Woźniak to kompozytor, autor piosenek oraz muzyki teatralnej i filmowej, a także gitarzysta jazzowy i multiinstrumentalista. Zespół zdobył m.in. III nagrodę w Konkursie Nowa Tradycja 2016; może się też pochwalić występem na tegorocznej edycji Womex 2017 w Katowicach. Trio WoWaKin wydal we wrzeniu 2017 swój debiutancki album ‘Kraj za miastem’. Muzyka zawarta na tej płycie czerpie z tradycji regionów radomskiego, kieleckiego i sannickiego, odkrywając przed nami świat polek, mazurków, oberków i kujawiaków – czyli świat królującej niegdyś w Polsce muzyki tanecznej, będącej niezapisanym a fascynującym skarbem polskiej wsi.

 

 


BESQUIDIANS

Zespół wykonuje muzykę łączącą archaiczne melodie beskidzkie wprowadzając elementy transu, improwizacje jazzowe, własne melodie, zachowując żywiołowość i kreując oryginalne brzmienie. Formacja powstała z inicjatywy Wojtka Golca i Marcina Pokusy, dwójki przyjaciół, mieszkańców wioski Ślemień położonej w paśmie Beskidu Żywieckiego.

Skład personalny to:

Przemysław Ficek – architekt, multiinstrumentalista, wychowanek mistrza Czesława Węglarza. Wielokrotny laureat krajowych i międzynarodowych festiwali kapel i instrumentalistów ludowych (m.in. w Kazimierzu nad Wisłą, FFGP w Żywcu, MFFZG w Zakopanem)

Marcin Pokusa – absolwent AM w Poznaniu w klasie fagotu. Skrzypek i śpiewak. Pracuje jako pedagog i instruktor propagując muzykę ludową. Wraz z Przemysławem Fickiem tworzy duet „Fickowo Pokusa” zdobywając liczne nagrody na krajowych i międzynarodowych festiwalach.

Marcin Żupański – saksofonista, flecista, klarnecista, kompozytor, aranżer – absolwent AM w Katowicach. Laureat konkursów jazzowych, muzyk czynnie udzielający się w wielu projektach na jazzowej scenie polskiej i zagranicznej. Wykładowca UŚ w Cieszynie.

Wojtek Golec – akordeonista, absolwent AM w Katowicach. Współpracuje z artystami scen folkowych i alternatywnych. Pedagog POSM w Bielsku-Białej, laureat krajowych i międzynarodowych konkursów.

Rafał Bałaś – instrumentalista ludowy, mieszkaniec Żywca. Od najmłodszych lat związany z folklorem. Członek zespołu „Żywczanie”.

 

 

 

Projekt i wykonanieAgencja Reklamowa TDesign Center - Reklama - Poligrafia - Skład DTP - Strony internetowe